среда, 23 марта 2016 г.

Мацуо Басьо. Хоку. Відображення японських уявлень про красу поезії митця

Тема уроку:  Мацуо  Басьо.  Хоку.  Відображення японських уявлень про красу поезії митця
Мета уроку: познайомити дітей з творчістю поета, дати коментарі до віршів М. Басьо, в яких віддзеркалилися його враження від спілкування з природою; дати поняття про хоку, вчити тлумачити їх, підвести до розуміння того, що через образи природи передаються найтонші почуття і переживання людини; заронити інтерес  до японської культури, традицій, звичаїв; звернути увагу школярів на особливості японського фольклору; виховувати любов і  шанобливе ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма  проведення уроку: урок-презентація.
Обладнання: портрет Мацуо Басьо, екран, мультимедійний проектор,

                                                          Хід  уроку
I.  Організаційний момент.      
Усі сідайте тихо, діти.  Домовляємось– не шуміти.
На уроці не дрімати , а знання мерщій хапати .
То ж гаразд, часу не гаєм, а урок вже починаємо.
II.  Мотивація навчальної діяльності учнів.
   Вправа «Відкритий мікрофон». Учні відповідають на запитання.
1.Чи любите ви природу,чим вона вас зачаровує?
2.Чи можна через образи природи передати найтонші почуття і переживання людини?
3.Який настрій у вас викликає природа у різні пори року?
Отже,ми бачимо ,що природа тісно зв'язана з емоційним світом людини ,бо людина сама є часточкою природи . Оспівуючи її, людина піднімає себе над буттям .  
III. Повідомлення теми, мети уроку.
Сьогодні ми здійснимо мандрівку «філософським садом» художнього світу хоку японського поета Мацуо Басьо, заглибимося у світ цих дивних віршів, постараємося зрозуміти авторський задум. Але не забуваймо, що особливості хоку можна зрозуміти лише в контексті японської культури.  Хоку дасть нам можливість зрозуміти,що людина може самовиражатись через опис природи.
   
Перегляд презентації «Японія – країна, де сходить сонце» та « Мацуо Басьо».                    
IV.Актуалізація  опорних знань,умінь.навичок
 Перевірка домашньої роботи учнів з Інтернет-ресурсом «Вікіпедія».
Завдання для учнів: знайти у Вікіпедії, що таке хоку, залишити це означення у своїх електронних словниках.
Хоку(яп. 俳句, はいく) — жанр японської ліричної поезії, трирядковий неримований вірш на основі першої півстрофи танка, що складається з 17 складів (5-7-5) і відрізняється простотою поетичної мови, свободою викладу.
Мацуо Басьо написав три правила доброго написання хоку:
Сабі (японською) — зосередженість, спокійна радість самотності;
Сіфі — усвідомлення гармонії прекрасного;
Наусомі — глибина проникнення
Підведення підсумків виконаного завдання.
V. Формування нових знань, умінь і навичок.
Вчитель. Французький учений Андре Бельєр писав : ‘’Жоден народ не надавав такого значення дивовижній красі природи і не спостерігав за нею так уважно як Японія’’. Саме тому віками вироблялись правила складання хоку і використання певної лексики. Були так званні ‘’сезонні слова’’, які свідчили про конкретну пору року.
  Приклади сезонних слів
1.      Весна
(пролісок , бруньки берези, повінь).
2.      Літо
(соловей, жайворонок, спека, злива).
3.      Осінь
(літаюче павутиння, жнива, пожовкле листя).
4.      Зима
(сніг, холодний вітер, снігопад, снігурі).
Є слова - символи та  образи – символи.
1.      Дерева
(слива, верба, бамбук) – вічність, життя.
2.      Квіти
(фіалки, хризантеми, сакура) – краса.
3.      Птахи
(крук, зозуля, соловей) – прагнення до високості, воля, прагнення піднятися
над      негараздами .
4.    Мандрівка
(сандалі, плащ, дорога) – пошук добра, краси , істини.
 Послухайте хоку і  дайте відповідь на запитання- Яка пора року  описана в ній?
1. Квітучі зливи                                           2. Річка чистий водопад!
              Ніжні верби… І подібні до них                  Під літнім місцем видно:
              Молоді хлопці, жінки!                                Нема й порошинки у хвилях
                         (Весна).                                                          (Літо) .                  
         3.  Яке блаженство!                                         4. Вже вітер осінній дме,
              Снігу аромат                                                  А вона зелена
              З південної долини, долина                          Шкаралупиця каштану
                        (Зима).                                                          (Осінь).        
             Робота з книгою «Хоку  М. Басьо» .Завдання для учнів: прочитати хоку і дати відповіді на запитання.
                             Прочитати  хоку  «Глибока осінь» у перекладі різних авторів
1.На  голій гілці                                               2.  На голій гілці
   Самотній ворон                                                  Крук самотній
   Тихо старіє                                                          Осінній вечір …
   Осінній вечір                                                   (Переклад  А. Сіренко).
(Переклад М. Лукаша).
                                    На  всохлу гілку
                                    Сів ночувати крук
                                    Глибока осінь
                                   (Переклад Г. Туркова).
Запитання для учнів  
1.Яке враження на вас справили хоку?
2.Про що вони?    
3.Чому серед усіх птахів поет обирає крука?
(символ
старості, близької смерті, мудрості).
4.Чи можемо сказати, що у крука і гілки є подібне? (вони
самотні).        
Що означає глибока осінь?
(дерева скинули вбрання,холодна дощова погода).    
Давайте порівняємо переклади.  
-Які є образи в усіх перекладах ? (крук, гілка).  
-Що відрізняє 1 переклад від 2,3?  
-Чиїми очима ми бачимо гілку і крука?
-Як оповідач опинився біля цього дерева?(він мандрівник)  
-Який настрій мандрівника?
-Яка зовнішність? Він старий чи молодий?
-Чим зацікавив крук оповідача?    
-Якою людиною є оповідач?  
-Як описує хоку емоційний стан людини?
-По чому ми змогли охарактеризувати оповідача?      
-Про кого Мацуо  Басьо писав цей вірш?
Висновок. В японській культурі хоку уособлює вічний нерозривний зв'язок людини і природи.
На думку поета, спостерігаючи природу, можна глибоко зрозуміти людину та її емоційний стан. Оскільки хоку можна зрозуміти лише в контексті японської культури,яка є складною для нашого сприйняття, я пропоную вам переглянути відеоролик "Японська сакура", бо сакура є національним символом Японії .У японців є традиція любування квітучою сакурою,яка надихає їх на створення хоку.    
Перегляд відеоролика   ‘’Японська сакура’’.
                                     Запитання для учнів:    
-зверніть увагу на музику.  Який настрій вона навіває?  
-чи є схожі дерева на сакуру у нас на Україні?
-які дерева прикрашають своїм цвітом навесні наше місто?

VI. Осмислення нових знань, умінь і навичок.
                     Міні-практикум «Складання хоку  за власним спостереженням»
 У Японії високо цінують мистецтво віршування. У давнину чимало віршів складали на поетичних турнірах.  Дуже часто такі змагання влаштовував сам правитель,який задавав тему. У  Мацуо Басьо є такий вірш

                      Весняний  дощ!
                      Шкода мені людей –
                      Які не вміють вірша
                      написати.
Не будемо розчаровувати поета і спробуємо самі скласти хоку  за власним спостереженням.
                                              «Шкільне життя»
     1.Іду до школи                                                 2. В класі тихо.
        Збирати знання.                                                Літають думки над партами.
        Отримав.                                                            Відкритий урок.

3.Нарешті                                                                      4. Перерва
            Дзвінок.                                                                        Мною очікувана –
            Прощай двійко!                                                            Синець
            Надіюсь не побачимось.                                             під оком.                  
  VII.Підсумок уроку.
Рефлексія
Гадаю, що уявлення про Японію, й культуру у вас склалося. Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши алгоритми.
                                           
      -Дізнався про те що…
      -Був вражений тим , що…
      -Я замислився над тим…
                                                                
 Коли ви стомитесь від суєти, від навчання, від телефонних розмов, візьміть у руки томик  японської поезії – і ви відчуєте, як  спокій наповнить ваше серце, щезне втома, залишиться тільки цілюща магія слова, магія вічної невмирущої краси .
Оцінювання учнів.
Домашнє завдання: вивчити 1-2 хоку напам’ять ; намалювати ілюстрації до хоку.








Комментариев нет:

Отправить комментарий